En problemstilling

Kjære pasient

Fra 1. juli innføres nye nasjonale regler for fastlegeordningen. Endringene innebærer blant annet økte krav til dokumentasjon og mindre tid til de konsultasjonene som omfatter flere eller mer sammensatte problemstillinger.

Dette vil dessverre få konsekvenser for hvordan vi kan organisere hverdagen på legekontoret.

For å kunne gi forsvarlig og god behandling innenfor de nye rammene, vil vi fra 1. juli som hovedregel tilby konsultasjoner på 15 minutter, med én hovedproblemstilling per time. Dersom du har flere ting du ønsker å ta opp, kan det derfor bli nødvendig å sette opp en ny time.

For å sikre at de pasientene som har behov for mer tid får dette på en forsvarlig måte, vil eventuelle dobbelttimer kun bli satt opp etter vurdering av legen. Vi ber derfor om forståelse for at dette ikke kan bestilles direkte.

Dette kan bety:
– Lengre ventetid på legetimer
– Kortere konsultasjoner
– Flere timer for det som tidligere kunne vært løst på én konsultasjon

Vi vet at mange av våre pasienter, særlig de som har flere sykdommer eller langvarige helseutfordringer, ofte har behov for å ta opp flere ting samtidig. Vi synes derfor dette er en uheldig utvikling.

Samtidig ser vi oss dessverre nødt til å avvikle e-konsultasjoner fra 1. juli. De nye rammevilkårene gjør at denne tjenesten ikke lenger lar seg gjennomføre på en måte som er forsvarlig og bærekraftig i vår arbeidshverdag. Vi beklager ulempene dette medfører.

Som fastleger ønsker vi først og fremst å bruke tiden vår på å undersøke, behandle og følge opp pasientene våre – ikke på mer administrasjon. Vi er bekymret for at de nye reglene vil føre til mindre tid til den enkelte pasient og svekke kvaliteten i fastlegeordningen.

Vi beklager de ulempene dette kan medføre. Endringene er et resultat av nasjonale rammevilkår som vi som fastleger ikke har mulighet til å påvirke.

Vi håper myndighetene vil lytte til bekymringene fra fastleger over hele landet. Når fastlegeordningen svekkes, er det pasientene som merker konsekvensene. Kvalitet, trygghet og god pasientbehandling bør veie tyngre enn økt byråkrati og kortsiktige innsparinger.

Takk for forståelsen og tilliten dere viser oss. Vi vil fortsatt gjøre vårt aller beste for å gi dere god medisinsk oppfølging.

Vennlig hilsen
Fastlegene ved Stridsklev legekontor